Tuesday, 29 April 2014

REKA BENTUK KURIKULUM KURSUS DAN RANCANGAN INSTRUKSIONAL




UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS

REKA BENTUK KURIKULUM KURSUS DAN RANCANGAN INSTRUKSIONAL


Fakulti                         :BAHASA DAN KOMUNIKASI
Jabatan                        :BAHASA DAN KESUSASTERAAN MELAYU
Semester                     :2
Sesi                             :2013/2014     
Nama Kursus              :KES. Melayu DALAM PEMBINAAN MODAL INSAN      

Kod Kursus                 :BSS 3073

Jam Kredit                  :3        

Prasyarat                     :TIADA

(Bagi kursus dengan prasyarat, pelajar mestilah telah menduduki atau menduduki dan lulus berdasarkan syarat yang ditetapkan oleh fakulti/pusat)

MAKLUMAT PENYELARAS:

Nama                         :Dr. NORAZIMAH BT ZAKARIA     
E-mel                          :norazimah@fbk.upsi.edu.my

Nombor Telefon         :05-4506145  

No. bilik                      :T4-B07 IPSI  


SINOPSIS KURSUS  :Kursus ini bertujuan untuk membangunkan modal insan di kalangan pelajar supaya mempunyai pengetahuan dan kemahiran serta menghayati nilai-nilai murni Kesusasteraan Melayu untuk memupuk semangat menguasai ilmu pengetahuan, kemahiran kompetensi, menerapkan nilai, budi bahasa, sahsiah unggul, moral, minda kelas pertama dan sikap positif serta membina disiplin diri di kalangan pelajar.

OBJEKTIF KURSUS:
Pada akhir kursus pelajar boleh:
  1. Menjana idea untuk mendapatkan gambaran Pembinaan Modal Insan dalam Kesusasteraan Melayu mengikut konsep yang menarik dan mudah difahami.
  2. Mengenal pasti isi kandungan Pembinaan Modal Insan dalam Kesusasteraan Melayu.
  3. Melengkapkan diri dengan Modal Insan dalam Kesusasteraan Melayu.
  4. Menjalankan satu penyelidikan terhadap satu fenomena, situasi, isu, kes yang berkaitan dengan Modal Insan dalam Kesusasteraan Melayu.


RUJUKAN UTAMA :

Azhar Hj. Wahid dan Zawai Jahya (2009). Pendidikan Pembangunan Modal Insan. Tanjung
Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris

Hashim Hj. Musa (2006). Merekonstruksi Tamadun Melayu Islam: Ke Arah Pembinaan Sebuah
Tamadun Dunia Alaf Ketiga. Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu

Jelani Harun (2008). Undang-undang Kesultanan Melayu dalam Perbandingan. Pulau Pinang:
Universiti Sains Malaysia

W.G. Shellabear (2005). Sejarah Melayu. Kuala Lumpur: Fajar Bakti.


RUJUKAN TAMBAHAN       :
                                              
A.Samad Ahmad (1996). Sulalatus Salatin. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Harun Mat Piah et.al (2000).Kesusasteraan Melayu Tradisional Edisi Kedua. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka

Wan Abdul Kadir (2000). Tradisi dan Perubahan Norma dan Nilai di Kalangan Orang-orang
Melayu. Masfami Enterprise.

KAEDAH PENGAJARAN     :
1)    Kuliah dan perbincangan
2)    Tugasan kumpulan (penyelidikan)
3)    Tugasan individu
4)    Pembentangan

KAEDAH PENERAPAN KI    
       
AKTIVITI
/KI
KOM
KBKM
PBPM
PSK
PIM
ETIK
KU
Kuliah/ Latihan/ Forum/ Pembentangan





Petunjuk :
KOM – Kemahiran Berkomunikasi
KBPM – Kemahiran Berfikir dan Penyelesaian Masalah
PBPM – Kemahiran Pembelajaran Berterusan dan Pengurusan Maklumat
PSK – Kemahiran Kerja Berpasukan
PIM – Kemahiran Kepimpinan
ETIK – Etika Profesional
KU – Kemahiran Keusahawanan




PENILAIAN PRESTASI PELAJAR:
1)Kerja Kursus
 Tugasan 1 – Tugasan Kumpulan (Penyelidikan)                                      20%
Tugasan 2 – Tugasan Individu                                                                 20%
Tugasan 3 – Amali/ Pembentangan (Kumpulan)                                      20%
2)Peperiksaan akhir                                                                                           40%
Jumlah                                                                                                              100%
PENILAIAN GRED KURSUS UPSI

Gred
Julat Markah
Nilai Gred
A
80 – 100
4.00
A-
75 – 79
3.75
B+
70 – 74
3.45
B
65 – 69
3.00
B-
60 – 64
2.75
C+
55 – 59
2.50
C
50 – 54
2.00
C-
45 – 49
1.75
D+
40 – 44
1.50
D
35 – 39
1.00
F
0 – 34
0.00

   
Minggu
Tajuk
Hasil Pembelajaran
Aktiviti P & P
KI
Rujukan
1




2



3



4

5 - 6






 7- 14


Pengenalan kepada kursus: Rancangan Instruksional, Pelaksanaan Kuliah, Pembentangan Kumpulan, Tugasan Kumpulan dan Pembahagian Markah serta Peperiksaan Akhir.
TOPIK 1
Pengertian Modal Insan dalam kesusasteraan Melayu
TOPIK 2
Cabaran dunia kesusasteraan Melayu


TOPIK 3
Pembinaan kekuatan dalaman melalui karya sastera

TOPIK 4
“Role Model” dalam kesusasteraan Melayu
TOPIK 5
Konsep nilai dan budi bahasa dalam karya sastera
Amalan Nilai dan budi bahasa dalam karya sastera
Nilai akhlak dalam karya prosa dan puisi Melayu
Masyarakat berbudaya dan bermoral dalam puisi Melayu

Persembahan/ Pembentangan Modul Pengajaran Kesusasteraan Melayu





Mengenal pasti konsep modal insan
Membincangkan cabaran dunia kesusasteraan Melayu. Contoh: melihat isu/kes semasa.
Mengenali dan Meneliti bahan sastera tradisi yang berkaitan. Contoh: karya agung, syair, dan pantun.
Membincangkan peranan “role model” dalam kesusasteraan Melayu.
Mengenal pasti contoh nilai, budi bahasa, dan akhlak dalam karya sastera. Contoh: nilai dan budi bahasa dalam pantun, syair dan karya agung

Berupaya menilai pemahaman sendiri dalam membuat persembahan atau pembentangan



Kuliah

Kuliah dan  Latihan


Menonton video dan you tube, membaca karya agung


Kuliah, Forum & Perbincangan

Kuliah, Forum & Perbincangan





Pembentangan




2 & 3

 3 & 4


3 & 4


3 & 4


3 & 4





3 & 4



Azhar Hj. Wahid (2009). Pendidikan Pembangunan Modal Insan. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Wan Abdul Kadir (2000). Tradisi dan Perubahan Norma dan Nilai di Kalangan Orang-Orang Melayu. Masfami Enterprise

Semua buku rujukan yang berkaitan boleh digunakan.
Maklumat tambahan: boleh dicapai melalui capaian internet.

No comments:

Post a Comment