UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN
IDRIS
REKA BENTUK KURIKULUM KURSUS
DAN RANCANGAN INSTRUKSIONAL
Fakulti :BAHASA DAN KOMUNIKASI
Jabatan :BAHASA DAN KESUSASTERAAN
MELAYU
Semester :2
Sesi :2013/2014
Nama Kursus :KES. Melayu DALAM PEMBINAAN MODAL
INSAN
Kod Kursus :BSS 3073
Jam Kredit :3
Prasyarat :TIADA
(Bagi kursus dengan prasyarat, pelajar mestilah telah
menduduki atau menduduki dan lulus berdasarkan syarat yang ditetapkan oleh
fakulti/pusat)
MAKLUMAT PENYELARAS:
Nama :Dr.
NORAZIMAH BT ZAKARIA
E-mel :norazimah@fbk.upsi.edu.my
Nombor
Telefon :05-4506145
No. bilik :T4-B07
IPSI
SINOPSIS KURSUS :Kursus ini bertujuan untuk membangunkan modal insan di
kalangan pelajar supaya mempunyai pengetahuan dan kemahiran serta menghayati nilai-nilai
murni Kesusasteraan Melayu untuk memupuk semangat menguasai ilmu pengetahuan,
kemahiran kompetensi, menerapkan nilai, budi bahasa, sahsiah unggul, moral,
minda kelas pertama dan sikap positif serta membina disiplin diri di kalangan
pelajar.
OBJEKTIF KURSUS:
Pada akhir kursus pelajar boleh:
- Menjana idea untuk mendapatkan gambaran Pembinaan
Modal Insan dalam Kesusasteraan Melayu mengikut konsep yang menarik dan
mudah difahami.
- Mengenal pasti isi kandungan Pembinaan Modal Insan
dalam Kesusasteraan Melayu.
- Melengkapkan diri dengan Modal Insan dalam
Kesusasteraan Melayu.
- Menjalankan satu penyelidikan terhadap satu
fenomena, situasi, isu, kes yang berkaitan dengan Modal Insan dalam
Kesusasteraan Melayu.
RUJUKAN UTAMA :
Azhar Hj. Wahid dan Zawai Jahya (2009). Pendidikan Pembangunan Modal Insan.
Tanjung
Malim: Universiti
Pendidikan Sultan Idris
Hashim Hj. Musa (2006). Merekonstruksi Tamadun Melayu Islam: Ke Arah Pembinaan Sebuah
Tamadun Dunia Alaf Ketiga. Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu
Jelani Harun (2008). Undang-undang
Kesultanan Melayu dalam Perbandingan. Pulau Pinang:
Universiti Sains
Malaysia
W.G. Shellabear (2005). Sejarah Melayu. Kuala Lumpur: Fajar Bakti.
RUJUKAN TAMBAHAN :
A.Samad Ahmad (1996). Sulalatus
Salatin. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Harun Mat Piah et.al (2000).Kesusasteraan Melayu Tradisional Edisi Kedua. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka
Wan Abdul Kadir (2000). Tradisi dan Perubahan Norma dan Nilai di
Kalangan Orang-orang
Melayu. Masfami Enterprise.
KAEDAH PENGAJARAN :
1) Kuliah dan perbincangan
2) Tugasan kumpulan (penyelidikan)
3) Tugasan individu
4) Pembentangan
KAEDAH PENERAPAN
KI
AKTIVITI
/KI
|
KOM
|
KBKM
|
PBPM
|
PSK
|
PIM
|
ETIK
|
KU
|
Kuliah/
Latihan/ Forum/ Pembentangan
|
√
|
√
|
|
√
|
|
√
|
|
Petunjuk :
KOM – Kemahiran Berkomunikasi
KBPM – Kemahiran Berfikir dan Penyelesaian Masalah
PBPM – Kemahiran Pembelajaran Berterusan dan Pengurusan
Maklumat
PSK – Kemahiran Kerja Berpasukan
PIM – Kemahiran Kepimpinan
ETIK – Etika Profesional
KU – Kemahiran Keusahawanan
PENILAIAN
PRESTASI PELAJAR:
1)Kerja Kursus
Tugasan 1 – Tugasan Kumpulan (Penyelidikan) 20%
Tugasan
2 – Tugasan Individu 20%
Tugasan
3 – Amali/ Pembentangan (Kumpulan) 20%
2)Peperiksaan akhir 40%
Jumlah 100%
PENILAIAN GRED KURSUS
UPSI
Gred
|
Julat Markah
|
Nilai Gred
|
A
|
80 – 100
|
4.00
|
A-
|
75 – 79
|
3.75
|
B+
|
70 – 74
|
3.45
|
B
|
65 – 69
|
3.00
|
B-
|
60 – 64
|
2.75
|
C+
|
55 – 59
|
2.50
|
C
|
50 – 54
|
2.00
|
C-
|
45 – 49
|
1.75
|
D+
|
40 – 44
|
1.50
|
D
|
35 – 39
|
1.00
|
F
|
0 – 34
|
0.00
|
Minggu
|
Tajuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Aktiviti P & P
|
KI
|
Rujukan
|
1 2 3 4 5 - 6 7- 14 |
Pengenalan kepada kursus: Rancangan Instruksional, Pelaksanaan Kuliah,
Pembentangan Kumpulan, Tugasan Kumpulan dan Pembahagian Markah serta
Peperiksaan Akhir.
TOPIK 1
Pengertian Modal Insan dalam kesusasteraan Melayu
TOPIK 2
Cabaran dunia kesusasteraan Melayu
TOPIK 3
Pembinaan kekuatan dalaman melalui karya sastera
TOPIK 4
“Role Model” dalam kesusasteraan Melayu
TOPIK 5
Konsep nilai dan budi bahasa dalam karya sastera
Amalan Nilai dan budi bahasa dalam karya sastera
Nilai akhlak dalam karya prosa dan puisi Melayu
Masyarakat berbudaya dan bermoral dalam puisi Melayu
Persembahan/ Pembentangan Modul Pengajaran Kesusasteraan Melayu
|
Mengenal pasti konsep modal insan Membincangkan cabaran dunia kesusasteraan Melayu. Contoh: melihat isu/kes semasa. Mengenali dan Meneliti bahan sastera tradisi yang berkaitan. Contoh: karya agung, syair, dan pantun. Membincangkan peranan “role model” dalam kesusasteraan Melayu. Mengenal pasti contoh nilai, budi bahasa, dan akhlak dalam karya sastera. Contoh: nilai dan budi bahasa dalam pantun, syair dan karya agung Berupaya menilai pemahaman sendiri dalam membuat persembahan atau pembentangan |
Kuliah Kuliah dan Latihan Menonton video dan you tube, membaca karya agung Kuliah, Forum & Perbincangan Kuliah, Forum & Perbincangan Pembentangan |
2 & 3 3 & 4 3 & 4 3 & 4 3 & 4 3 & 4 |
Azhar Hj. Wahid (2009). Pendidikan Pembangunan Modal Insan. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris. Wan Abdul Kadir (2000). Tradisi dan Perubahan Norma dan Nilai di Kalangan Orang-Orang Melayu. Masfami Enterprise Semua buku rujukan yang berkaitan boleh digunakan. Maklumat tambahan: boleh dicapai melalui capaian internet. |
No comments:
Post a Comment