RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN MODAL INSAN
Bilangan
murid : 49 orang
Tarikh : 06 Mei 2014
Tahun : 5 Inovatif
Masa : 08.00-08.40 pagi (40 minit)
Tajuk : Nilai murni
Model : Koperatif
Hasil
Pembelajaran :
Hasil Pembelajaran (HP)
|
Huraian
Hasil Pembelajaran (HHP)
|
HPU
7.0 Membaca, menaakul dan menghayati kandungan teks yang dibaca.
HPK
7.1 Membaca dan menerangkan makna kandungan teks
yang tersurat dan tersirat.
|
Aras 1(i)
Membuat andaian tentang sesuatu perkara yang
tersirat berdasarkan maklumat yang tersurat.
|
Objektif Pembelajaran
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat menghuraikan nilai murni berdasarkan soalan
yang diberikan secara kumpulan dengan menggunakan teknik pentomin dan variasi soalan.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar
mengetahui cara mencari nilai murni melalui bahan teks.
Penggabungjalinan
HPU
11.0 Membuat ulasan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.
HPK
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
HHP
Aras (i) Mengenal pasti perkara menarik dalam sesebuah karya.
Kemahiran Bernilai Tambah
(KBT)
Nilai: Bersedia, Berkeyakinan, Berfikir,
Bekerjasama, Berani, Berkeyakinan dan Bertanggungjawab
Kecerdasan
Pelbagai: Interpersonal, Kinestetik dan
Verbal-Linguistik
Kemahiran
Bahasa: Bertutur, Menulis dan Mendengar
Alat Bantu Mengajar
LCD,
Projektor dan Komputer
Bahan Bantu Mengajar
Sampul
Surat, Dam Ular, Dadu, Kertas A4
Fasa Pengajaran dan Pembelajaran
Objektif Fasa
Dan Kandungan
|
Kandungan Aktiviti
|
Bahan
|
Set Induksi
(5 minit)
Objektif:
·
Guru menarik perhatian murid untuk mengikuti pelajaran.
·
Mengimbas kembali pelajaran lalu kepada pelajar.
|
·
Guru memulakan pengajaran dengan memasangkan lagu kanak-kanak yang
bersesuaian.
·
Guru meminta pelajar memberikan pendapat berkenaan nilai yang
terdapat dalam gambar tersebut.
·
Pelajar mengingati lagu terbabit dan berlaku soal jawab antara guru
dengan pelajar.
|
ABM:
LCD
Projektor
Komputer
Nilai:
Bersedia
Berkeyakinan
|
Fasa 1: Memberitahu
(5 minit)
Objektif:
·
Pengetahuan akan lebih terbina apabila aktiviti berfikir berlangsung.
·
Guru menimbulkan perasaan ingin tahu pelajar.
|
·
Guru menjelaskan tentang pelbagai jenis nilai murni yang terdapat dalam
kehidupan seharian.
·
Guru menerangkan tentang kepentingan mengamalkan nilai murni sejak dari
kecil lagi.
|
Pengetahuan sedia ada pelajar
Nilai:
Berfikir
Kemahiran Bahasa:
Bertutur
Kecerdasan Pelbagai:
Interpersonal
|
Fasa 3: Transisi
(10minit)
·
Setiap kumpulan perlu bekerjasama bagi menyelesaikan masalah yang
diberikan.
|
·
Guru menunjukkan sampul surat yang berbeza warna kepada pelajar.
·
Pelajar akan membentuk kumpulan mengikut kumpulan blog.
·
Setiap kumpulan akan diberi soalan permulaan mengikut soalan teka-teki.
·
Kumpulan yang pertama berjaya menjawabnya dengan tepat dan betul akan
memulakan permainan ini.
·
Pelajar akan membaling dadu dan dikehendaki menjawab soalan yang
dikemukakan dalam setiap checkpoint.
·
Keseluruhan soalan yang wajib dijawab setiap kumpulan adalah tiga.
·
Aktiviti kedua ialah slot Anak
Wayang.
·
Setiap kumpulan akan tampil ke hadapan dan mencabut satu sampul surat,
·
Setiap daripada sampul surat terbabit mengandungi satu situasi dan satu
nilai murni.
·
Setiap kumpulan akan dibekalkan dengan beberapa alat bantu mengajar.
·
Para pelajar perlu melakonkan
aksi pentomin berdasarkan watak, situasi dan alat bantu mengajar yang
disediakan.
·
Kumpulan lain perlu meneka apakah nilai murni yang cuba disampaikan kumpulan
terbabit.
|
BBM:
Sampul surat
Dam Ular
Kertas A4
Kecerdasan Pelbagai:
Kinestetik
Nilai:
Bekerjasama
|
Fasa 4: Kerja Kumpulan
(10 minit)
Objektif:
·
Ahli kumpulan berinteraksi bagi
menyelesaikan tugasan yang diberikan.
|
·
Guru membimbing dan memantau pergerakan setiap pelajar.
·
Pelajar berbincang sesama mereka bagi menyelesaikan tugasan yang
diberi.
·
Aktiviti perbincangan berlangsung dalam keadaan terkawal.
·
Guru memastikan pelajar dapat menyiapkan tugasan dalam tempoh masa
yang diberikan.
·
Guru akan membuat penilaian pada fasa seterusnya.
|
Kemahiran Bahasa:
Menulis
Kecerdasan Pelbagai:
Interpersonal
|
Fasa 5: Penilaian
(5minit)
Objektif:
·
Penilaian dibuat berdasarkan pembentangan kumpulan dan idea yang
dikemukakan
|
·
Wakil daripada setiap kumpulan
melakonkan nilai murni berdasarkan teks yang diberikan.
·
Pelajar lain akan menumpukan
perhatian dan meneka nilai murni yang cuba disampaikan.
·
Guru membuat penilaian terhadap hasil kerja yang dilakukan pelajar.
|
Kemahiran Bahasa:
Mendengar
Bertutur
Kecerdasan Pelbagai:
Verbal-Linguistik
Nilai:
Berani
Berkeyakinan
|
Penaksiran
(5 minit)
Objektif:
|
·
Guru meminta pelajar membuat
kesimpulan tentang aktiviti hari ini.
·
Pelajar bertukar-tukar pengetahuan
ketika membentang.
|
Nilai:
Bertanggungjawab
|
REFLEKSI:
No comments:
Post a Comment